Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat polis ubezpieczeniowych, zgłoszenia szkody, auta zastępczego i odszkodowań

Odszkodowanie z OC i AC

Jeśli  odniosłeś obrażenia w wypadku, od razu (ale po zasięgnięciu porady lekarskiej) będziesz mógł złożyć zgłoszenie o odszkodowanie z tytułu wypadku do swojego ubezpieczyciela lub ubezpieczyciela osoby, która spowodowała wypadek. Zgłoszenie jest pierwszym krokiem do uzyskania odszkodowania za koszty leczenia, utracone zarobki lub inne szkody wynikające z wypadku.

Co obejmuje ubezpieczenia OC i AC

Ubezpieczenie OC umożliwia otrzymanie odszkodowania dla wszystkich stron za obrażenia ciała, a stronom zewnętrznym za szkody majątkowe. W przypadku  zderzenia pojazdów szkoda pojazdu niewinnej osoby zostaje zrekompensowana w całości.

Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód w pojeździe ubezpieczającego (powodującego wypadek) ani w mieniu w tym pojeździe. Tutaj jest zasadnicza różnica między OC a AC ponieważ z ubezpieczenia AutoCasco można ubiegać się o odszkodowanie nawet jeżeli samemu się spowodowało wypadek. Czyli posiadanie AC jest warunkiem koniecznym do wypłaty odszkodowania za szkodę komunikacyjną dla osoby powodującej wypadek pojazdu w ruchu drogowym. Z reguły szkoda jest naprawiana w całości, nawet jeśli nie była spowodowana czyjąś nieostrożnością. Jest to jednak przesłanka do odszkodowania w sytuacji, gdy zderzyły się pojazdy, a szkoda została spowodowana nieostrożnością kierowcy lub właściciela, naruszeniem przepisów ruchu drogowego lub niewłaściwym stanem pojazdu. W sytuacjach spornych odpowiedzialność odszkodowawczą można również podzielić między strony proporcjonalnie do stopnia ich winy.

Dochodzenie odszkodowania

Strona, która poniosła szkodę lub uraz, może dochodzić odszkodowania bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej strony, która spowodowała szkodę. O odszkodowanie można również dochodzić bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej, jeśli szkoda wystąpiła w związku z wykroczeniem drogowym. Oznacza to, że nie ma konieczności wnoszenia pozwu do sądu.

Odszkodowania należy dochodzić od firmy ubezpieczeniowej, która najprawdopodobniej będzie odpowiedzialna za naprawienie szkody. Jednak odszkodowanie za obrażenia ciała można dochodzić od firmy ubezpieczeniowej strony, w której pojeździe doszło do obrażeń. Jeśli uszkodzenie ciała zostało poniesione przez inną osobę niż kierowca lub pasażer, odszkodowanie można dochodzić od dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego stron, które brały udział w wypadku.

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniu OC, zawiadomienia o wypadkach i roszczeniach odszkodowawczych należy składać do firmy ubezpieczeniowej w ciągu trzech lat od dnia, w którym doszło do szkody lub obrażeniach ciała - w przypadku jeżeli leczenie nie trwało powyżej 7 dni. Jeżeli leczenie trwało powyżej 7 dni roszczenia o odszkodowanie należy w tym przypadku składać w ciągu 20 lat od wystąpienia szkody lub obrażeń. W większości przypadków, jeśli odszkodowanie nie zostanie zgłoszone w tym okresie, wnioskodawca traci prawo do żądania odszkodowania.

Zgłoszenie musi określać, gdzie i kiedy miał miejsce wypadek oraz zawierać odpowiednie informacje o stronie poszkodowanej i jej adresie.

Jeżeli nie można zidentyfikować osoby, która spowodowała wypadek lub jej firmy ubezpieczeniowej, pojazd nie jest ubezpieczony lub wypadek jest spowodowany przez obcokrajowca, roszczenia można kierować do UFG - Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Etapy dochodzenia odszkodowania

Niezależnie od tego, czy zostałeś ranny w  wypadku samochodowym, w domu, budynku, czy podczas wizyty w firmie, zazwyczaj musisz zgłosić ten wypadek firmie ubezpieczeniowej w ciągu 24 godzin od zdarzenia. Jeśli nie byłeś winny wypadku, powinieneś skontaktować się z ubezpieczycielem osoby winnej. Prawdopodobnie będziesz musiał podać informacje o przyczynie wypadku i zakresie obrażeń.

Firma ubezpieczeniowa rozpocznie wówczas dochodzenie w sprawie Twojego roszczenia. Możesz zostać poproszony o dostarczenie zdjęć z miejsca wypadku, nazwisk świadków lub bardziej szczegółowego opisu zdarzenia. Ponadto prawdopodobnie będziesz musiał poddać się niezależnemu badaniu lekarskiemu  przez lekarza wybranego przez ubezpieczyciela.

Po wyliczeniu wartości Twojego odszkodowania firma ubezpieczeniowa wystawia rachunek rozliczeniowy. Jeśli Twoje roszczenie zostanie odrzucone lub jeśli uważasz, że kwota odszkodowania jest niewystarczająca, możesz odwołać się do firmy ubezpieczeniowej. Odwołanie może wymagać poddania się dodatkowym badaniom lub dostarczenia dalszych informacji i dowodów dotyczących wypadku.

Odrzucenie roszczenia o odszkodowanie i odwołanie się od tej decyzji

Istnieje wiele powodów, dla których Twoje roszczenie może zostać odrzucone. Na przykład, możesz czekać zbyt długo po wypadku na złożenie wniosku lub nie poddać się niezależnemu badaniu lekarskiemu. Alternatywnie, rodzaj wypadku samochodowego, w którym brałeś udział, może nie być objęty ubezpieczeniem.

Niezależnie od przypadku otrzymasz powiadomienie od firmy ubezpieczeniowej, jeśli Twoje roszczenie zostanie odrzucone. To do Ciebie należy odwołanie się od tej decyzji. Procedury odwoławcze mogą się różnić w zależności od firmy, dlatego należy zapoznać się z regulaminami, aby dowiedzieć się, jakie są procedury w danej firmie ubezpieczeniowej. Jeśli masz pytania dotyczące procesu odwoławczego lub jeśli Twoje odwołanie zostanie odrzucone, prawdopodobnie w twoim najlepszym interesie będzie skonsultowanie się z prawnikiem ubezpieczeniowym.