Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat polis ubezpieczeniowych, zgłoszenia szkody, auta zastępczego i odszkodowań

Zgłoszenie szkody - jak postępować?

Gdy wydarzy się wypadek objęty ubezpieczeniem, podejmij następujące kroki, aby zgłosić szkodę.

1. Telefoniczne zgłoszenie szkody

Niezwłocznie po wypadku lub kolizji nawet z miejsca zdarzenia, niezależnie od tego, kto jest winny powinieneś zgłosić szkodę. Jeżeli sytuacja na to pozwala i nie jesteś ranny oczywiście. Nawet jeśli wypadek wydaje się niewielki, ważne jest, aby powiadomić firmę ubezpieczeniową o zdarzeniu i dowiedzieć się, czy polisa ubezpieczeniowa samochodu obejmuje daną stratę. W sytuacji kiedy sprawca nie poczuwa się do winy i próbuje zrzucić odpowiedzialność za zdarzenie na Ciebie bez wahań zadzwoń po Policję, oni rozstrzygną kto faktycznie jest winny.

2. Będą potrzebne odpowiednie dokumenty

Do zgłoszenia szkody potrzebne będą następujące dokumenty i dane:

  • Dane z dowodu rejestracyjnego pojazdu poszkodowanego
  • Dane pojazdu sprawcy wraz z ubezpieczeniem OC sprawcy
  • Miejsce, data, godzina zdarzenia
  • Opis zdarzenia (jak doszło do wypadku/kolizji)
  • Opis uszkodzeń pojazdów
  • Dane kontaktowe świadków (jeżeli byli)

3. Jeżeli sprawca nie posiada ważnej polisy OC a Ty nie masz AC

Nic straconego, takie zgłoszenie również jest przyjmowane natomiast wypłata odszkodowania następuje z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Także nie ma się co martwić, odszkodowanie i tak otrzymasz.

Na początku kwietnia 2020 roku wprowadzono nowe rozwiązanie bezpośredniej likwidacji szkód. Ta nowoczesna usługa działa w taki sposób, że likwidacja szkody zostaje przejęta przez ubezpieczyciela poszkodowanego, który przeprowadza całą procedurę likwidacji poprzez: wycenia szkody, organizuję naprawę (odpowiedni serwis )lub pokrywa jej koszty, a na końcu dochodzi zwrotu wypłaconej kwoty bezpośrednio od ubezpieczyciela sprawcy.

4. Zapoznaj się z terminami jakie obowiązują w Twojej firmie ubezpieczeniowej

  • Czy polisa określa termin składania roszczeń i wystawiania rachunków?
  • Czy istnieje termin na rozstrzyganie sporów dotyczących roszczeń ?
  • Jeśli muszę przesłać dodatkowe informacje, czy jest jakiś termin?
  • Kiedy mogę oczekiwać, że firma ubezpieczeniowa skontaktuje się ze mną? 

5. Dowiedz się, czy Twoja polisa pokrywa koszty wynajmu samochodu

Jeżeli Twój samochód musi być odstawiony do warsztatu w celu dokonania naprawy przysługuje Ci auto zastępcze jednak dobrze sprawdzić u ubezpieczyciela na jaki okres to auto przysługuje oraz jaka to powinna być klasa auta.

6. Podaj informacje, o które prosi ubezpieczyciel

Wypełnij potrzebne formularze zgodnie z zaleceniem ubezpieczyciela, przechowuj całą dokumentację dotyczącą zgłoszenia szkody, w tym nazwiska i numery telefonów wszystkich osób związanych ze szkodą, kopie wszelkich rachunków związanych z wypadkiem. Jeżeli masz pytania, skontaktuj się likwidatorem szkody z ubezpieczalni.