Zgłoszenie szkody - jak postępować?
Gdy wydarzy się wypadek objęty ubezpieczeniem, podejmij następujące kroki, aby zgłosić szkodę.
1. Telefoniczne zgłoszenie szkody
Niezwłocznie po wypadku lub kolizji nawet z miejsca zdarzenia, niezależnie od tego, kto jest winny powinieneś zgłosić szkodę. Jeżeli sytuacja na to pozwala i nie jesteś ranny oczywiście. Nawet jeśli wypadek wydaje się niewielki, ważne jest, aby powiadomić firmę ubezpieczeniową o zdarzeniu i dowiedzieć się, czy polisa ubezpieczeniowa samochodu obejmuje daną stratę. W sytuacji kiedy sprawca nie poczuwa się do winy i próbuje zrzucić odpowiedzialność za zdarzenie na Ciebie bez wahań zadzwoń po Policję, oni rozstrzygną kto faktycznie jest winny.
2. Będą potrzebne odpowiednie dokumenty
Do zgłoszenia szkody potrzebne będą następujące dokumenty i dane:
- Dane z dowodu rejestracyjnego pojazdu poszkodowanego
- Dane pojazdu sprawcy wraz z ubezpieczeniem OC sprawcy
- Miejsce, data, godzina zdarzenia
- Opis zdarzenia (jak doszło do wypadku/kolizji)
- Opis uszkodzeń pojazdów
- Dane kontaktowe świadków (jeżeli byli)
3. Jeżeli sprawca nie posiada ważnej polisy OC a Ty nie masz AC
Nic straconego, takie zgłoszenie również jest przyjmowane natomiast wypłata odszkodowania następuje z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Także nie ma się co martwić, odszkodowanie i tak otrzymasz.
Na początku kwietnia 2020 roku wprowadzono nowe rozwiązanie bezpośredniej likwidacji szkód. Ta nowoczesna usługa działa w taki sposób, że likwidacja szkody zostaje przejęta przez ubezpieczyciela poszkodowanego, który przeprowadza całą procedurę likwidacji poprzez: wycenia szkody, organizuję naprawę (odpowiedni serwis )lub pokrywa jej koszty, a na końcu dochodzi zwrotu wypłaconej kwoty bezpośrednio od ubezpieczyciela sprawcy.
4. Zapoznaj się z terminami jakie obowiązują w Twojej firmie ubezpieczeniowej
- Czy polisa określa termin składania roszczeń i wystawiania rachunków?
- Czy istnieje termin na rozstrzyganie sporów dotyczących roszczeń ?
- Jeśli muszę przesłać dodatkowe informacje, czy jest jakiś termin?
- Kiedy mogę oczekiwać, że firma ubezpieczeniowa skontaktuje się ze mną?
5. Dowiedz się, czy Twoja polisa pokrywa koszty wynajmu samochodu
Jeżeli Twój samochód musi być odstawiony do warsztatu w celu dokonania naprawy przysługuje Ci auto zastępcze jednak dobrze sprawdzić u ubezpieczyciela na jaki okres to auto przysługuje oraz jaka to powinna być klasa auta.
6. Podaj informacje, o które prosi ubezpieczyciel
Wypełnij potrzebne formularze zgodnie z zaleceniem ubezpieczyciela, przechowuj całą dokumentację dotyczącą zgłoszenia szkody, w tym nazwiska i numery telefonów wszystkich osób związanych ze szkodą, kopie wszelkich rachunków związanych z wypadkiem. Jeżeli masz pytania, skontaktuj się likwidatorem szkody z ubezpieczalni.